امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 http://elmi.cloob24.com
0

از ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد

روغن نخل یا روغن پالم

نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.

به‌کارگیری روغن نخل برای تولید سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است.

که نوع درجه یک آن روغن نخل elaeisguineesis آفریقایی و به میزان کمتر روغن نخلoleiferaelaeis آمریکایی است.

رنگ روغن نخل در حالت طبیعی، به علت مقدار بالای بتاکاروتن، قرمز است. به همین علت، روغن هسته نخل با روغن هسته سایر میوه‌های مشابه اشتباه نمی‌شود. تفاوت‌ها در رنگ (روغن هسته پالم خام فاقد کروتنوئید است و قرمز نیست)و در مقدار چربی اشباع شده است در حالی که روغن قشر میانی میوه خرما 41٪ اشباع است و روغن هسته خرما و نارگیل 81٪ و 86٪ اشباع هستند.

روغن نارگیل همراه با روغن خرما یکی از معدود چربی‌های گیاهی بسیار اشباع شده‌است که در دمای اتاق نیمه جامد است که شامل چندین چربی اشباع و غیر اشباع به صورت گلیسیرین (0٫1٪اشباع)و میرستات (1٪ اشباع)و پالمیتات (44٪ اشباع) و استئارات (5٪اشباع)و اولئات و لینولئات و آلفا لینولئیک می‌باشد.

مثل همه روغن‌های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست، اگر چه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDL را افزایش می‌دهد.

روغن نخل یک ماده رایج برای پخت‌وپز در کمربند استوایی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از برزیل است. در دیگر نقاط جهان برای پایین آوردن هزینه‌ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع)محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می‌شود. روغن نخل به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی‌های ترانس یافت شده است. با این حال مطالعاتی در سال 2009 انجام شد که نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی (به دلیل داشتن چربی‌های ترانس)برای افراد با سطح بالای LDL نباشد. استفاده از روغن نخل نگرانی‌هایی را برای گروه‌های فعال محیط زیست نیز ایجاد کرده‌است.[oil] میزان زیاد روغن‌ها در درختان باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده‌است که این منجر به از بین رفتن جنگل‌های اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن خرما شده است؛ و این باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از زیستگاه اورانگوتان شده به ویژه دو گونه اورانگوتان سوماترایی که در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

در سال 2004 برای رسیدگی به این نگرانی‌ها میز گردی تحت عنوان RSPO برای کار با صنعت روغن نخل تشکیل شد. علاوه بر این در سال 1992 در پاسخ به نگرانی در مورد جنگل زدایی دولت مالزی متعهد به افزایش محدودیت مزارع روغن نخل با حفظ حداقل نیمی از زمین کشور به عنوان پوشش جنگلی شده‌است.

تاریخچه

استفاده بشر از روغن نخل به بیش از 5000 سال می‌رسد در اواخر s1800 باستان شناسان یک ماده‌ای را کشف کردند و به این نتیجه رسیدند که روغن نخل اصلی در یک قبر به قدمت 3000 سال قبل از میلاد وجود دارد. اعتقاد بر این است که بازرگانان غرب روغن نخل را به مصر می‌آوردند. روغن نخل guineensis elaeis به مدت طولانی در غرب و کشورهای آفریقای مرکزی به رسمیت شناخته شده و به طور گسترده‌ای به عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌شود. تجار اروپایی گاهی با غرب آفریقا برای خریدار روغن پالم پخت‌وپز تجارت می‌کنند. روغن نخل یک کالای بسیار متداول برای تجار بریتانیایی است. به عنوان روان‌کننده‌های صنعتی برای ماشین آلات در طول انقلاب صنعتی بریتانیا استفاده می شده. روغن نخل اساس تشکیل محصولات صابونی مثل: اهرم برادران (در حال حاضر یونیلور)، صابون سان لایت و برند پالمولیو آمریکا است. در حدود سال 1870 صادرات اولیه روغن نخل از برخی از کشورهای غرب آفریقا مانند غنا و نیجریه صورت گرفت. اگر چه این کار از کاکائو در سال s1880 پیشی گرفته بود.

مواد تشکیل دهنده غذا

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی روغن نخل هستند. سرویس تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)می‌گوید که روغن پالم یک جایگزین سالم برای چربی‌های ترانس نیست.

روغن پالم

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسیرین مثل همه چربی‌ها تشکیل شده‌است. بر خلاف تمام چربی‌ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از پالمیتیک اسید (همان اسید چرب اشباع c16) گرفته‌است. اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است. روغن نخل خام قسمت اعظمی از منابع طبیعی Tocotrienol و بخشی از خانواده Uite است. به گفته سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف پالمیتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه‌بندی قرار می‌دهند. چربی‌های ترانس نیز در دمای اتاق جامد هستند. غلظت تقریبی اسیدهای چرب در روغن پالم در جدول زیر ذکر شده‌است:

اسیدهای چرب موجود در روغن پالم

روغن نخل قرمز

روغن نخل قرمز نام خود را از مشخصه قرمز تیره رنگ که از کاروتنوئیدها مثل الفا کاروتن، B کاروتن، لیکوین گرفته است. مانند مواد طبیعی مثل گوجه فرنگی، هویج و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها که سرشار از رنگ هستند. روغن پالم قرمز حاوی حداقل 10 نوع کاروتنوئید دیگر به همراه توکوفرون‌ها و (اعضای خانواده uite 10 OQ)، فیتوسروت‌ها و گلیکولیپیدها است. در یک مطالعه حیوانی در سال 2007 دانشمندان در افریقای جنوبی دریافتند که مصرف روغن نخل قرمز در یک رژیم غذایی پر کلسترول به طور قابل توجهی موجب کاهش فسفوریلاسیون p38.map در قلب موش صحرایی می‌شود. در اواسط s1990 روغن پالم قرمز که سرد نشده شده و در بطری ریخته شده بود به عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌شد. و در سس مخلوط می‌شد همچنین به عنوان روغن سالاد استفاده می‌شد. آنتی اکسیدان‌های روغن پالم قرمز مثل توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به دلیل خواص درمانی که ادعا می‌شد به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می‌گردید. مطالعاتی در سال 2009 میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد. نشان داد که یک محصول سمی و بد بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت عمیق سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل می‌شود. این مطالعات نشان داد که بالاترین میزان انتشارacrolein از روغن آفتابگردان اشباع شده (دانشمندان روغن قرمز پالم را به عنوان اشباع نشده تک زنجیره‌ای monounsaturated مشخص کرده‌اند)و پایین‌تر از آن پالم و روغن زیتون است. سازمان بهداشت جهانی میزان قابل مصرف acrolein از راه دهان را دوز/mg 5/7 در هر kg از وزن بدن تثبیت کردند. اگر چه acrolein در سرخ کردن به وجود می‌آید میزان آن تنها چند میکروگرم در هر کیلوگرم می‌باشد. مطالعاتی در سال 2011 نشان داد احتمال به خطر انداختن سلامتی توسط acrolein در غذا کم است.

روغن خرما تصفیه شده

پس از آسیاب کردن، محصولات مختلف پالم با استفاده از فرایندهای تصفیه ساخته می‌شود. اول جزء به جزء است. به همراه تبلور و فرایندهای جداسازی برای به دست آوردن قسمت جامد (استئارین)ذرات مایع (اولئین)سپس ذوب و جداسازی صمغ و حذف ناخالصی است؛ بنابراین روغن در این حالت فیلتر و سفید شده است. تصفیه فیزیکی شامل حذف بو و رنگ برای تولید روغن پالم تصفیه شده و سفید شده و بدون بو.RBDPO و اسیدهای چرب آزاد در ساخت پودر لباس شویی ساخت صابون و سایر محصولات استفاده می‌شود.RBDPO اساس ساخت روغن پالم جامد در بازار کالا جهان است. بسیاری از کمپانی‌ها به طور جداگانه برای تولید روغن پالم اولئین برای پخت‌وپز یا برای سایر تولیدات اقدام کردند.

سایر کاربردها

کره جایگزین: بسیاری از غذاهای فراوری شده به عنوان یک جزء ترکیبی حاوی روغن خرما هستند. در بالاترین درجه اشباع طبیعی، روغن پالم در دمای اتاق در مناطق معتدله جامد است؛ و این باعث می‌شود که یک جایگزین مناسب و ارزان برای کره در محل‌هایی که استفاده از چربی جامد مطلوب است باشد. مانند ساخت خمیر شیرینی و غذاهای پخته: در این مورد این محصول از سایر جایگزین‌های چربی ترانس نیمه هیدروژنه کمتر برای سلامتی خطرناک است.

اسیدهای چرب

چربی‌ها و روغن‌ها به وسیله هیدرولیز یا تحت شرایط اولیه صابون سازی محصول اسیدهای چرب، با گلیسیرین «گلیسرول» به عنوان یک محصول جانبی از هم جدا می‌شوند. بسته به نوع روغن یا چربی اسیدهای چرب به انواع مختلفی در طول زنجیره کربنی از C4 تا C18 تقسیم می‌شوند.

سوخت زیستی

روغن نخل را می‌توان به عنوان بیودیزل (سوخت زیستی)که آن هم معمولاً به عنوان روغن پالم متیل استر شناخته شده است استفاده کرد. روغن پالم متیل استر از طریق یک فرایند به نام تبادل استری ایجاد شده است. سوخت زیستی روغن پالم معمولاً برای ساخت بیودیزل روغن پالم مخلوط با سایر سوخت‌ها مخلوط می‌شود. بیو دیزل روغن پالم استاندارد N14212 اروپا را برای سوخت زیستی دریافت کرد. بزرگ ترین واحد تولید بیو دیزل روغن پالم در جهان در سال 2011 فنلاند بود که روغن بیو دیزل گیاهی را در سنگاپور افتتاح کرد. موضوع زباله‌های آلی است که در هنگام تولید روغن نخل ایجاد می‌شود؛ که شامل پوسته روغن نخل و خوشه‌های میوه روغن نخل است که می‌تواند برای تولید انرژی استفاده شود. این مواد زائد می‌تواند به پلت‌هایی برای استفاده سوخت زیستی تبدیل شوند علاوه بر این روغن پالم استفاده شده برای سرخ کردن غذا را می‌توان به متیل استرها برای سوخت زیستی تبدیل کرد. روغن پخت‌وپز برای بهبود شیمیایی در ایجاد یک بیودیزل شبیه به دیزل نفتی استفاده می‌شود. استفاده از روغن پالم در تولید بیو دیزل باعث نگرانی‌هایی در زمینه ارجعیت سوخت نسبت به نیاز به غذا شده است که این منجر به سوء تغذیه در کشورهای در حال توسعه می‌شود. با توجه به گزارش‌ها انتشار یافته در سال 2008 مبنی بر بررسی‌های تجدید پذیر و انرژی پایدار روغن نخل به عنوان یک منبع پایدار برای غذا و سوخت زیستی مشخص شد. تولید روغن بیو دیزل پالم به عنوان تهدیدی برای تأمین روغن پالم خوراکی مطرح نیست. با توجه به مطالعاتی که در نشریه علوم و سیاست محیط زیست در سال 2009 منتشر شد. بیودیزل پالم ممکن است تقاضا را برای روغن پالم در آینده افزایش دهد و منجر به گسترش تولید روغن پالم و در نتیجه افزایش عرضه مواد غذایی شود.

ناپالم (ماده آتش زا)

نمک‌های آلومینیوم اسید پالمتیک و اسید نفتنیک در طول جنگ جهانی دوم برای تولید بمب ناپالم با هم ترکیب شده بودند (نفتنات آلومینوم و پالمتیات آمونیوم).

فروش

با توجه به مجله تجارت جهانی نفت هامبورگ در سال 2008 تولید جهانی روغن‌ها و چربی‌ها 160 میلیون تن بوده است. روغن پالم و روغن هسته پالم به طور مشترک بیشترین بخش را شامل می‌شد. در حدود 48 میلیون تن یا %30 از کل تولید. روغن سویا نیز حدود 37 میلیون تن (23٪)و در حدود %38 روغن‌ها و چربی‌های تولید شده در جهان در سراسر اقیانوس حمل می‌شود. از 3/60 میلیون تن روغن و چربی‌های صادر شده در جهان، روغن پالم و روغن هسته پالم نزدیک به %60 مالزی و 45٪ از سهم بازار و بخش عمده از تجارت روغن پالم شامل می‌شود.

مقررات خاص مواد غذایی

در حال حاضر از روغن پالم به عنوان یک «روغن گیاهی» یا یک «چربی گیاهی» بر روی برچسب‌های مواد غذایی در اتحادیه‌اروپا (EU)ذکر شده‌است. اتحادیه‌اروپا اعلام داشته که از سال 2015 در بسته‌بندی مواد غذایی اجازه استفاده از اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد تشکیل دهنده را نخواهد داد. در نتیجه تولیدکنندگان مواد غذایی ملزم شده‌اند که نوع خاص «چربی گیاهی» مورد استفاده را از جمله روغن پالم ذکر کنند.

تولیدات کشور

اندونزی: اندونزی بزرگ ترین تولید کننده روغن نخل فراتر از مالزی در سال 2006 است که تولید آن بیش از 9/25 میلیون تن است. اندونزی انتظار دارد که تا پایان سال 2030 تولید خود را دو برابر کند. در پایان سال 2010٪60. به صورت روغن نخل خام صادر شده است. داده‌های FAO نشان می‌دهد که تولیدات بین سال‌های 2004 تا 1994 تا حدود بالای %400 افزایش یافته است؛ که به بیش از 66/8 میلیون تن می‌رسد.

مالزی:در سال 2012 مالزی دومین تولید کننده روغن پالم در جهان است. 79/18 تن روغن پالم خام در حدود 000/000/5 هکتار (19000 مایل مربع)در زمین تولید می‌شود. اگر چه اندونزی روغن پالم بیشتری تولید می‌کند. اما مالزی بزرگ ترین صادر کننده روغن نخل در سال 2011 است که 18 میلیون تن از محصولات روغن نخل است. چین، پاکستان، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده وارد کنندگان اصلی محصولات روغن نخل مالزی می‌باشند.

نیجریه: در سال 2011 نیجریه بزرگترین تولید کننده روغن پالم بوده است که تقریباً 2/3 هکتار زیر کشت داشته است، همچنین در سال 1934 نیز این عنوان را در اختیار داشت و تولید کنندگان در مقیاس‌های بزرگ و کوچک را در این صنعت در بر داشته است.

تایلند: تایلند 1٫3میلیون تن روغن پالم خام در مساحت حدود 5700000 هکتار تولید دارد. دولت تایلن پیشنهاد به گشترش زمین‌های زیر کشت برای مصارف تجاری به حدود 10000000 هکتار تا سال 2017 را داده است

کلمبیا: کلمبیا در سال 1960 نزدیک به 18000 هکتار زمین زیر کشت نخل داشته است. این کشور در حال حاضر به عنوان بزرگترین تواید کننده نخل در آمریکا شناخته شده است و این عنوان را به خود اختصاص داده است.35٪ از محصولات حاصله را به عنوان سوخت زیستی (بیوفول)به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. انجمن کشاورزان کلمبیا به نقل از FEDE PALM گزارش کرد:قرار است زمین‌های زیر کشت روغنی به 100000 میلیون هکتار توسعه یابد. به همین دلیل به همت دولت کلمبیا و سازمان توسعه بین‌المللی ایالت متحده آمریکا در حال خلع سلاح شبه نظامیان مستقر درزمین‌های زراعی می‌باشند. همچنین پیشنهاد شده در صورت موفقیت این طرح گسترش اراضی زراعی به 7000000 هکتار تا سال 2020 خبر داده که شامل تولید روغن پالم نیز می‌باشد؛ که سازمان جهانی نخل‌های روغنی اظهار می‌کند که این طرح همچنان پایدار است. برخی از آمریکایی کلمبیای‌ها اظهار می‌کنند که برخی از این اراضی جدید به خاطر بیرون رانده شدن انها به علت فقر و خشکسالی از آنها سلب مالکیت شده و به تصرف انها در آمده است و این در حالی است که نیروهای محافظ اراضی متهم به کشت کوکائین و قاچاق آن محصولات شده‌اند.

کشورهای دیگر: تصویرهای ماهوارهای نشان می‌دهد جنگل زدایی در بورنئو مالزی اجازه کشت و تولید خرما روغنی را فراهم کرده است.

مصرف در صنایع غذایی

لبنیات

در ایران بعضی از کارخانه‌های لبنیاتی از روغن پالم (روغن گیاهی) برای پرچرب کردن محصولات لبنی مانند شیر پرچرب، ماست، پنیر استفاده کرده‌اند که از سوی وزارت بهداشت دولت یازدهم مصرف آنها غیرمجاز اعلام شد.

شیرینی‌جات

در بعضی از شرینی‌ها و کیک جشن‌ها روغن پالم استفاده می‌شود.

شیر خشک نوزاد

در ایران در ساخت بعضی از شیرهای خشک نوزان نیز از روغن پالم استفاده شده‌است.

روغن پالم در ایران

به گفته عباس پاپی زاده بالنگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ایران نیمی از یک و نیم میلیون تن روغن وارداتی ایران یعنی هفتصد و پنجاه هزار تن را روغن پالم شامل می‌شود که 50 هزار تن در صنایع لبنی و مابقی در سایر صنایع غذایی به خورد مردم داده شده است.

مصرف روغن پالم و تاثیر بر سلامت

مثل همه روغن‌های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDLرا افزایش می‌دهد. استفاده خوراکی روغن پالم زیان‌آور نیست ولی به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع و تنها مصرف زیاد آن عوارض قلبی و عروقی به همراه دارد و مهمترین علت آن وجود اسیدهای چرب فراوان در ساختار آن است که در دمای اتاق جامد هستند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه