امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://elmi.cloob24.com
0

با اینکه صحبت کردن و تجربه ی اسهال داشتن اصلا جالب نیست، اما همه ی ما هر از چند گاهی دچار این مدفوع آبکی می شویم. دلیل اصلی اسهال، ویروس یا باکتری ها هستند، اما گاهی برخی از غذاها نیز چنین عارضه ای را پدید می آورند. بهترین روش برای اطلاع از اینکه چه غذاهایی موجب اسهال می شود، داشتن یک یادداشت غذایی است. اگر غذاهایی را که موجب ایجاد چنین عارضه ای می شوند شناسایی کنید، می توانید از این مشکل جلوگیری کنید. در این مقاله به برخی از مواد غذایی که موجب اسهال می شوند، اشاره شده است.

جایگزین های قند و شکر

میان وعده های فاقد قند و جویدن آدامس ممکن است برای دندان های شما رضایت بخش به نظر برسد، اما برخی از آنها حاوی جایگزین های قند هستند که به عنوان ملیّن عمل می کنند. شیرین کننده هایی همچون اسپرتیم، سوکرالوز و سوربیتول بسته به روش متابولیز آنها در روده موجب نفخ و یا اسهال می شوند.

قهوه

اگر هنگام صبح پس از مصرف قهوه راهی دستشویی می شوید، بسیار طبیعی است. قهوه در برخی از افراد موجب اسهال می شود. کافئین موجود در قهوه، روده را تحریک می کند تا سریع تر از حالت طبیعی منقبض شود، بنابراین غذا سریع تر حرکت می کند و به راحتی جذب نمی شود. حالت اسیدی قهوه نیز علائم برخی از اختلالات گوارشی را تشدید می کند.

پیشنهاد برنافیت: عوارض مصرف قهوه ی فراوان

لبنیات

طبق آمار سازمان ملی سلامت، حدود 50 میلیون آمریکایی دچار عدم تحمل لاکتوز هستند. اگر معده ی شما پس از مصرف شیر، ماست و پنیر قار و قور می کند، شما نیز جزء همین دسته از افراد هستید. علائم رایجی که 30 دقیقه و یا 2 ساعت پس از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز رخ می دهد، شامل حالت تهوع، گرفتگی عضلات، نفخ، گاز معده و اسهال است.

پیشنهاد برنافیت: اگر همیشه نفخ معده دارید بخوانید

گندم سفید، گندم سیاه و جو

گلوتن که ترکیبی از پروتئین های موجود در دانه ی گندم سفید، گندم سیاه و جو می باشد، در برخی از افراد ایجاد نفخ و اسهال می کند، اما خبرهای خوب اینجاست که حساسیت به گلوتن بسیار نادر است. اگر نسبت به مصرف گلوتن شک دارید، به یک متخصص بیماری های روده و معده مراجعه کنید تا از عدم ابتلا به بیماری سلیاک اطمینان حاصل کنید. افرادی که دچار این نقص خود ایمنی هستند، هنگام مصرف گلوتن بدن آنها به دیواره ی روده ی کوچک حمله کرده و آسیب های زیادی ایجاد می کند.

فیبر

فیبر به حرکت سیستم گوارشی شما کمک می کند که این بسیار خوب است، اما گاهی بیش از حد موثر واقع می شود. مصرف فراوان فیبر بدون شک موجب اسهال می شود. فیبر سرشار از آب است که از یبوست جلوگیری می کند، اما اگر به یک باره به میزان فراوان مصرف شود، اثر روان کنندگی دارد.

پیشنهاد برنافیت: فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول، کدام برای کاهش وزن و سلامتی مفیدترند؟

فلفل تند

برخی از افراد آنقدر راحت فلفل مصرف می کنند که انگار در حال خوردن شکلات هستند، اما معده ی برخی دیگر از افراد تنها با دیدن این ماده شروع به جوش و خروش می کند. تحمل افراد به غذاهای تند متفاوت است. غذاهای تند، دیواره ی روده و معده را تحریک می کند و موجب می شود غذا به آسانی از لوله ی گوارشی عبور کرده و مدفوع شل شود. اگر اغلب از غذاهای تند استفاده نمی کنید، در هنگام مصرف آنها معده ی شما شروع به سوزش خواهد کرد.

فست فودها

فست فودها و غذاهای چرب و چیل آماده به روده ی شما آسیب می رسانند. به طور کلی هضم همه ی چربی ها سخت است، اما متهم اصلی، غذاهای چرب و سرخ شده ی رستوران است. البته این قضیه کمی در مورد چربی های مفید متفاوت است. غذاهای سرخ شده و چرب هیچ خاصیت غذایی ندارند، بنابراین اگر روده یا معده ی شما را اذیت می کنند تنها راه حل این است که حذفشان کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه